Sophia Kennedy Sophia Kennedy


Pampa/Rough Trade

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Gleich der Opener „Build Me A House“ ist ein schöner, kleiner Popsong – auf den ersten Blick etwas verschlafen, auf den zweiten exotisch in seinen verhuschten Disco-Ambitionen: hier ein federndes House-Piano, dort das helle Rasseln eines Tamburins, in der Ferne müde Trompeten. Gut, dass die aus Baltimore stammende und nach Hamburg übergesiedelte Kennedy nach dem Filmstudium doch noch bei der Musik gelandet ist. Zu verdanken haben wir das erstens Carsten „Erobique“ Meyer. Mit ihm entstand 2013 eine erste, sehr gute Single („Angel Lagoon“), die Kennedy als hiesige Vertreterin für jene Art Singer/Songwriter-Dance-Pop empfahl, die man von Nite Jewel oder Jessy Lanza kannte.

Und dann wäre da zweitens: DJ Koze. Auf dessen Label Pampa Records erscheint nun Kennedys Debüt. Mindes­tens eine Sache hat sie sich vom musikalischen Tausendsassa Koze abgeschaut: Für ihre Songs steckt sie die Finger gerne in Dutzende Stil- und Sound-Töpfe. Da sind Gesangsharmonien alter R’n’B-Balladen, leiernde Orgelmelodien, Dubstep-Versatzstücke, Streicher und kosmische Halleffekte. Mal klingen die Songs nach Sonne und tropischem Dunst, mal nach finsteren, nachtblauen Echokammern. Kennedy singt dazu mal mit einer schönen semiironischen Uneindeutigkeit vom 3-Uhr-nachts-Blues, blauen Pillen oder davon, wie das ist: „one foot in the business, the other still in bed“. Am ansteckendsten ist „Kimono Hill“ mit seinem vernebelten Trommel-Beat und dem „Uhuhuh-uhuhuuu“-Refrain.

t:01 – Build Me A House by Pampa Records


Elegant, melancholic, sometimes menacing, with smoldering piano melodies, desolately whistling organs, and a jaunty jaw’s harp loop; kissed by the golden Californian sun, or shrouded in gloomy, dreary fog: Sophia Kennedy is currently the most versatile composer in German pop music – not to mention the greatest singer. Her debut album „Sophia Kennedy“ reveals her as a dramatic romanticist and distanced diseuse, as a deft lyricist and master of melody. In her eleven songs, she travels from doo-wop to dubstep, from classic crooning to breathless R’n’B, from Frank Sinatra to Beyoncé. Her talent for songwriting is deeply rooted in history, yet it seeks nothing but the present: both historically versed and timelessly beautiful at the same time.

Sophia Kennedy grew up in Baltimore. Upon arriving in Hamburg to study film, she instantly became a source of enchantment. On the single „Angel Lagoon“, which she recorded in the autumn of 2013 with the keyboard-maestro Carsten „Erobique“ Meyer, she sounded as lovely, enthralling and blasé like no other singer of the season. In the years that followed she mainly composed music for theater, feeling around for what would eventually become her own style: irony is not an important factor, it’s more about appropriation and adaptation, and through effectively minimalistic means, to create space for the voice – for the singing.

Sophia Kennedy produced and recorded the album together with Mense Reents, best known for his work with Die Vögel and Die Goldenen Zitronen. Together they developed the spartan arrangements and electronic textures that determine the willfully dense sound of this album. Often, Kennedy’s voice is the only instrument that pursues a harmonic development over the repetitive structures. Then she doubles and multiplies her voice and sings alongside herself in a choir. She shines with bold syncopation over a hobbling piano, as well as in the field of the melancholic lament that suggests a late Beach Boys ballad. This results in multi-dimensional, highly individual music, which easily escapes all the traps of inwardness: just as her lyrics unfold from seemingly simple wordplay to subjective confessionals without ever regressing into the euphuistic pathos of romantic self-reflection.

This is the first songwriting record to be released on Pampa Records, and yet „Sophia Kennedy“ is perfectly at home on this label, which for almost a decade has been making the connection between tradition and modernity, avant-garde inventiveness and pop sensibility. One can detect different traditions and historical impressions in every track – yet you can forego all the analysis and simply enjoy the craftsmanship with which Sophia Kennedy creates an absolutely contemporary musical language from her knowledge of classic songwriting: „I want to take tradition to the limits, to where it becomes extreme,“ she says, yet it sounds so easy and not at all preconceived. The unheard-of refinement of this music lies in its apparent simplicity: „You just can’t be afraid,“ says Sophia Kennedy, „that it turns out to be pop music.“auf SoundCloud ansehen


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